Koop en verkoop van onroerend goed

Het aankopen van een woning of een bedrijfspand betekent over het algemeen een grote investering, waarmee verplichtingen voor de lange termijn worden aangegaan en waarbij, naast de koper en de verkoper, ook andere partijen betrokken zijn, zoals de bank als hypotheekhouder, de makelaar en de notaris. Bij de totstandkoming van een koopovereenkomst van onroerend goed, ontstaan allerlei rechten en verplichtingen tussen deze verschillende partijen over en weer.

Met name als u als particulier een woonhuis koopt of verkoopt, is niet altijd duidelijk waar u recht op heeft. Bovendien wordt meestal gebruik gemaakt van standaard koopcontracten (zoals het NVM koopcontract), maar waar moet u specifiek op letten bij het sluiten van een koopovereenkomst (denk aan de wettelijke bedenktijd en het schriftelijkheidsvereiste)? Welke partij is aansprakelijk voor verborgen gebreken in de woning? En wat kunt u doen als de woning niet voor “normaal gebruik” geschikt blijkt te zijn en sprake is van non-conformiteit? Kan de overeenkomst dan ontbonden worden of worden vernietigd? Wat kunt u als verkoper doen als de koper een beroep doet op een financieringsvoorbehoud. Kunt u dan aanspraak maken op contractuele boete?

Voor de meeste mensen geen dagelijkse kost. Voor onze advocaten wèl. Heeft u vragen? Neem gerust contact met ons op.

Onze vastgoedrecht advocaten

Marcel Groen

Advocaat & Mediator

Eleonore van Lith

Advocaat

Wij hebben kennis in huis over onder meer de volgende onderwerpen

Neem contact met ons op om vrijblijvend kennis te maken.